Priming, avagy hogyan hangoljunk elő a nyelvórán

Tudtátok-e, hogy akár szándékunkban áll, akár nem, nyelvtanárként hatással vagyunk a tanulási folyamatra idegrendszeri, és memória szinten; és ezáltal a tanulási folyamat eredményében is jelentős részünk van? Ez a priming, ami nagy felelősség.

priming - juventus képzési központ
Priming, nyelvórai ráhangolás

Van ugyanis egy olyan jelenség, amelyet „priming” azaz előhangolás, előfeszítés néven ismer a tudomány. Hivatalos definíciója szerint: „aelőfeszítés (vagy priming) az emlékezet kutatásában azt a hatást jelöli, amikor egy inger előzetes észlelése illetve felidézése előhangolja, előfeszíti a rá következő inger feldolgozását. Az emberi emlékezés tudattalan formája, amely bizonyos érzékeléseket, asszociációkat aktivál, még mielőtt egy feladat megoldásra kerülne”. Valójában ezt tesszük, amikor a nyelvóra első 10-15 percét a bemelegítő, ráhangoló feladatokra szánjuk. Ha látunk egy szólistát, akkor sokkal jobban tudjuk majd megoldani a későbbi keresztrejtvényt, például. Vagy látunk egy képet, aminek következtében másképpen fogjuk interpretálni az olvasott cikket. Valaki megszólít minket, és folyamatos jelen időt használ – hajlamosak leszünk mi is folyamatos jelen idővel válaszolni…

Vagyis, ha jól megválasztott bemelegítő feladattal „finom hangoljuk” a nyelvtanulók agyát, komoly hozzájárulásunk lesz a sikerükhöz.

Miket is tudunk felhasználni:

  1. Bemelegítő szituációk – Ne féljünk abszurd, vicces és kreatív helyzetbe hozni a tanulókat! Ha jól csináljuk, akkor amellett, hogy jobb kedvük kerekedik, a nyelvtanulásra is sokkal fogékonyabbak lesznek. Használjuk szituációs gyűjteményünket!
  2. Szószedet – Adjunk a tanulóknak egy listát azokról a szavakról, amit használni tudnak az óra során. Elhihetjük, ez nagy mankó nekik, hiszen sokan munka után/előtt nehezen hangolódnak rá a nyelvre. It helps a lot!
  3. Egy kis ismétlés sosem árt! Ismételjünk, mert ismétlés a tudás anyja/apja. A priming szempontjából azért is fontos, mert így a tanulók jobban el tudják helyezni, mit is tanulunk, hol is tartunk. Akár játékkal is összeköthetjük, és hosszútávon is jobban megmarad a tudás.

Ne feledjük, mi tanárok a tanulóért vagyunk, és ez nyelviskola szintjén sincsen másképp. Szeressük őket, és tegyünk meg mindent azért, hogy fejlődjenek és jól érezzék magukat. Elvégre az ilyen hozzáállás miatt tartunk ott, ahol tartunk.

Vélemény, hozzászólás

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.