Enyedi Ágnes: Hogyan befolyásolják a tanítási kimenetek a nyelvórát tervezéstől a befejezésig? (NYESZE konferencia) 

Amit a felnőtt hallgatóink akarnak: gyors fejlődési eredmények és élvezetes órák.

Az, hogy az órák élvezetesek legyenek, elengedhetetlen, de önmagában nem elég.

Mik azok a láthatatlan készségek?

Láttunk-e már olyan főnököt, aki a céges óra után ilyesmit kérdezett volna a hallgatótól:

’Na, és miújság? Élvezted a mai órát?”

A főnökök sokkal inkább fejlődési eredményt akarnak látni, és a tanár felelőssége, hogy ezt a kettőt összehangolja.

A fejlődés azonban nem mindig egyértelműen látható a hallgatóink számára. Egy bizonyos szinten, leginkább B1, B1+ szinten megtorpanás történik: a hallgató már tudja a nyelvtani alapokat, és kellő szókincset ahhoz, hogy elboldoguljon. Ilyenkor kezdődik a készségek fejlődése, mint pl. a folyamatosság, a szóbeli kifejezőkészség,az átfogalmazási készség – ami azonban a nyelvet tanuló számára „láthatatlan”. A tanár feladata, hogy a láthatatlan fejlődést láthatóvá tegye. De hogyan?

A hagyományos óravázlattól eltérő tervezésre, és célkitűzésre van szükség. Hagyományos óravázlat:

  • tanár, és tanítás központú (ma ezt fogom megtanítani)
  • feladatok sorát adja meg (ezt és ezt fogom csinálni, ilyen és ilyen feladatokat adok nekik)
  • csak a tanár ismeri a tartalmát

A láthatatlan láthatóvá tételének feltétele:

– Az óra elején atanár kitűzi a SMART célt és ezzel mintegy megosztja a”titkot” a hallgatóval, amit eddig csak ő tudott. Sőt: ígéretet tesz annak elérésére. Az ígéretnek pedig motiváló hatalma van!(mit tudnak majd az óra végére, amit eddig nem tudtak, és azt hogyan tudják hasznosítani)

– Az óra végén visszacsatolásképpen olyan feladatot adunk, amely bizonyítékot szolgáltat a hallgatónak arra, hogy a mai órán milyen új tudáshoz jutott, és azt hogyan tudja alkalmazni valós szituációban. Mutassuk” meg a hallgatónak, hogy milyen készségben fejlődött.

A nagy tanulság: az óra végi visszacsatoló 10-15 percnek ugyanolyan meghatározóan fontos szerepe van eredmény szempontjából, mint az első 10-15 perc warm up feladatainak.

Illés Csilla, vezető tanár,Juventus

Vissza a bejegyzésekhez

Előző post

5 tipp a folyékony beszéd fejlesztéséhez

Enyedi Ágnes: Hogyan befolyásolják a tanítási kimenetek a nyelvórát tervezéstől a befejezésig (NYESZE konferencia)  Amit a felnőtt...