-
by Juventus Language Group
- 8 évvel ezelőtt

2014-ben indultak el a Diplomamentő Program keretében szervezett, ingyenes képzések azok számára, akik már megszerzett diplomájukat középfokú nyelvvizsga hiányában nem tudták átvenni. A Juventus Képzési Központ Budapesten, Szentendrén és Dunakeszin angol, Vácott pedig német, 240 órás nyelvvizsga-felkészítő tanfolyamokat indított az utóbbi fél évben. Az ingyenesség feltétele az, hogy a résztvevők 2015. december 31-ig komplex középfokú nyelvvizsgát szerezzenek a tanult nyelvből.
Első nyelvvizsgázónk, Kiss Gabriella, 2015 márciusában szerezte meg a középfokú angol nyelvvizsgát, és ezáltal a diplomáját is kézhez kaphatja. Gabinak feltettünk pár kérdést a képzéssel és a nyelvvizsgával kapcsolatosan, a kép után olvashatjátok válaszait. Ezúton is szeretnénk gratulálni neki a sikeres vizsgához, és minden Juventusnál tanulónak hasonló örömöket kívánunk december 31-ig!
Juventus Képzési Központ: 2014-ben hirdették meg a Diplomamentő Programot, amely 240 órás ingyenes tanulást biztosított Neked, és 2015 márciusában máris megszerezted a középfokú nyelvvizsgát. Mióta nem tudod átvenni a diplomádat nyelvvizsga hiányában?
Kiss Gabriella: Az igazat megvallva, már 2012 júniusában lediplomáztam, azóta tanulok angolt, hol egyik, hol másik nyelvtanárnál nem kicsit megcsorbítva a pénztárcámat. Nagyon örültem, hogy indult hétvégi kurzus a Diplomamentő Program keretein belül, mert így munka mellett is tudtam órákra járni és készülni.
JKK: Mit gondolsz, mi az oka, hogy nem lett meg időben a nyelvvizsgád?
KG: Úgy gondolom, hogy nem vettem elég komolyan a nyelvtanulást, hiszen úgy voltam vele, hogy „Ó hát én már voltam külföldön. Tudom annyira használni a nyelvet, hogy ez ne okozzon problémát.” Ezzel a gondolkodással körülbelül 6 hónapos felkészülés után, természetesen magántanárnál (nem kevés pénzért) elsőre sikeres lett az ORIGO szóbeli nyelvvizsgám. Nem úgy, mint az írásbeli. Ott négy alkalommal is elhasaltam. Épp azért, mert felszínesen tanultam, és állandóan a kifogást kerestem, hogy most épp miért nincs időm leülni tanulni. Nem utolsó sorban nem tudtam kifizetni egyetlen intenzív nyelvtanfolyam árát sem.
JKK: Mi a véleményed az iskolai nyelvoktatásról, nálad szerepet játszott a kevésbé eredményes általános iskolai vagy gimnáziumi angol oktatás?
KG: Véleményem szerint ott sem kifejezetten a nyelvtanárokkal volt a probléma. A hozzáállásom volt igen kétséges. Általános iskolában igen jól ment az angol, majd iskolát váltottam és gyengébb csoportba kerültem. Itt nagyon untam az órákat és elkezdtem nem tanulni. Ez tovább folytatódott a gimnáziumi éveim alatt is. Ott már lemaradtam annyira, hogy nem tudtam bekapcsolódni az órákba, így örültem, hogy közepes érdemjegyet tudhatok az érettségi bizonyítványomba.
JKK: Neked személy szerint mi okoz nehézséget a nyelvtanulásban? (Változott ez a tanfolyam során?)
KG: Nekem kifejezetten a szavak tanulása okozott mindig is hatalmas problémát. Leülni otthon, és bemagolni a szavakat – sosem ment. Itt ezzel nem volt problémám, mert minden szóval rengeteg szituációban találkozhattam, így az otthoni ismétléssel igen gyorsan bővült a szókincsem.
JKK: Akiknek megvan a nyelvvizsgájuk a diplomához, azok közül sokan kritikusan azt mondják, az állami program a lustákat támogatja, és a szorgalmasok kimaradnak az ingyenes képézésekből. Hogy érzed, szerepet játszott a lustaság abban, hogy nem volt nyelvvizsgád?
KG: A lustaság, jó kérdés. Szerintem lusta és lusta ember között is van különbség. Én magántanárnál lusta voltam mindig. Nem tudtam rászánni magamat, hogy otthon leüljek és minden nap 1,5-2 órát csak angolt tanuljak. Míg itt a 2×6 óra mellett hétköznap minden nap 4 órát tanultam (főleg a véghajrában), ismételtem az óra anyagát, a szavakat, leveleket írtam, szövegértéseket csináltam fulladásig, és ha ez nem lett volna még elég, a házi feladatokat is meg kellett csinálni. Soknak tűnik, de valamit valamiért. 3-4 hónap kemény munka, és úgy gondolom sikerül! Sőt, nem csak úgy gondolom, sikerült is! J
JKK: Milyen tapasztalataid vannak a Juventus diplomamentő tanfolyamáról? (tanár, tematika, módszerek, csoport)
KG: Őszintén megmondom: az első pár alkalommal kétségeim voltak. Gyengének, lassúnak éreztem a tempót, de óráról órára egyre több és több mindenre kellett figyelnem. A tanárok nagyon sokat segíttek és hálás vagyok mindenért. A csoport létszáma mindig lehetővé tette, hogy szituációs feladatokat oldjunk meg. Ezzel is bővítve a szókincset, és természetesen óriási segítség volt még az is, hogy azonnal ki voltunk javítva, ha esetleg helytelen nyelvtani formát alkalmaztunk.
JKK: Milyen nyelvvizsgát tettél és miért ezt választottad?
KG: Mint már említettem, több próbálkozásom is volt. Voltam ECL-es, BME-s (itt kétszer is), TELC-es, és végül Pannon nyelvvizsgán, ami sikeres lett. A legelső nyelvvizsgámra szó szerint nulla tanulással mentem el. Természetesen csúnyán elhasaltam. A két BME-s vizsgára már jóval többet készültem, de ennek ellenére eredménytelenül zártam. A feladat típusa nekem nagyon tetszett, de szókincs hiányában nagyon nehéz (mint bármely más vizsga). A TELC-et is javasolták nekem, így kipróbáltam, de ott figyelmetlenségem miatt 55%-al elhasaltam. Végül a Pannon nyelvvizsgám 70%-os eredménnyel sikeres lett. Az egyik tanárom javasolta, hogy nézzek utána, milyen feladatok vannak, és mire számíthatok a vizsga során. Így megszereztem a 10 db teljes gyakorlófeladatból álló Pannon nyelvvizsga anyagot és végig csináltam. Ez tűnt számomra a legideálisabb feladatsornak. Igaz, az idő nagyon szorít és a szótárt sem lehet használni, csak a levélírásnál, de ott sincs rá idő igazán.
JKK: A magyar nyelvtanulók többségének a szóbeli kommunikáció okoz gondot, a magabiztos, folyékony társalgás. Neked mi ment jobban a nyelvvizsgán, a szóbeli vagy az írásbeli?
KG: A kommunikációval, mint azt már említettem is nem volt igazán nagy problémám miután már kétszer is eltöltöttem 3 hónapot az Egyesült Államokban. Tanulni azért kellett bőven, de nem éreztem magamat feszélyezve egy pillanatig sem.
JKK: Volt valamilyen módszer a készülés során, ami neked bevált? Mennyit készültél még a képzés mellett a vizsgára?
KG: A képzés során én bevett szokásként az órán vett szavakat otthon még külön kiírtam és átolvastam, rögzítettem. Ez szintén igaz volt a nyelvtani szabályokra is. A házi feladatok mellett, mindig csináltam szorgalmi munkákat. Ezek vagy levelek, vagy szövegértések voltak. Naponta ez körülbelül plusz 2-3 órát jelent, ami tudom, hogy nem kevés. Természetesen nagyon sok dologról le is kellett mondanom. Így utólag nem bánom, előbb kellett volna észbe kapnom és rendszeresen tanulnom. Bár az a tény, hogy heti 12 órát tanulhattam (amit egyébként nem tudtam volna kifizetni önköltségből) képesített angol tanárokkal, nagyon nagy segítség volt. Enélkül nem sikerült volna.
JKK: Összességében hasznosnak ítéled a diplomamentő programot? Milyen tanácsot adnál a még le nem vizsgázottaknak?
KG: Igen egyértelműen hasznos, ha veszed a fáradtságot és le is ülsz tanulni. Mert ez nem az a képzés, ahova eljársz és alád tolják a nyelvvizsga bizonyítványt. Ezzel csak azt akarom kifejezni, hogy többről van itt szó, minthogy csak eljárogatok a tanfolyamra. Tanulni kell, saját magadért, hogy el tudj helyezkedni egy jobb helyen egy jobb jövedelem mellett. Amíg ezt valaki nem látja be, s nem akarja igazán, nem lesz meg a nyelvvizsgája. S még utoljára csak annyit, hogy ez egyértelműen NEM a lusták tanfolyama. Jó tanulást mindenkinek és SIKERES nyelvvizsgát!
Előző post